Zdravé obilné kaše

Obilné kaše

Jídelníček tvořte z 50 – 70 % z obilovin, z celých zrn – co nejméně z mlýnských výrobků.

Celé zrno je celá obilka ve slupce i s klíčkem. Obsahuje dobrý poměr tuku, cukru a bílkoviny a je tedy nejvhodnějším zdrojem živin. Zároveň ve slupce a v klíčku jsou obsaženy nenahraditelné minerály, vitamíny a hlavně enzymy, které jsou nepostradatelné ke strávení obilí. Zdravou obilnou kaší tedy myslím vařené celé zrno. Běžně ve zdravých výživách koupíte žito , jáhly (proso), pohanku, oves, ječmen, špaldu, mnoho druhů rýže s označením natural.. Toto je jen pár druhů, nám nejvíce známých.

Obecně připravujeme obilí stejně, i když každé vaříme jinou dobu. Všechno obilí předem namáčíme, nejlépe přes noc. Namočené obilí rychleji uvaříte a hlavně lépe strávíte.

Dobrým pravidlem pro množství vody je 2 cm vody nad úroveň obilí. (Jáhly vaříte jako bílou rýži – na hrnek jáhel dva hrnky vody.) Tvrdé obilí jako žito, oves, ječmen, rýži,  vařte kolem 30-40 minut. Záleží na obilí, na namočení, a podobně. Je potřeba si to vyzkoušet. Obilí vždy před namočením dobře propláchněte. Vařit ho potom můžete i ve stejné vodě (nemusíte). Namočené obilí dejte do hrnce, přidejte vodu a špetku mořské soli, přiveďte k varu, seberte případnou šedohnědou pěnu (bílá nevadí) a stáhněte plamen na minimum. Vařte 30 – 40 minut bez míchání. Voda by se vám měla ideálně akorát vyvařit (vyléváním přebytečné vody přicházíte o cenné látky). Vyzkoušejte si to. Sůl přidávejte jen pro podtržení chuti jídla, ne pro změnu chuti na slanou.

Kaše jezte buď jako přílohu k tepelně upravené zelenině a luštěninám, nebo jako hlavní jídlo třeba jen  s praženými sezamovými, nebo slunečnicovými semeny. Vyzkoušejte si různé kombinace, chutná je třeba rýže natural s ovsem, nebo s žitem..  Zvyknete si na ranní kaši, která vás nasytí a zahřeje na celý den, s úsměvem začnete odmítat pěnový „chléb“ a pěnové bagetky s džemem. Kaše zbytečně nepřislazujte a pokud musíte, tak místo rafinovaného cukru použijte sušené ovoce, rýžový sirup, nebo ječný slad.

Když už jsem zmínil semena - jezte pravidelně olejnatá semena slunečnice, sezamu, dýně a lnu.  Zároveň k přípravě jídel používejte převážně tyto 4 druhy oleje. Olej nekonzumujte studený. Měl by být navázaný na stravu varem, nebo alespoň prohřátý. (studeným olejem postříkaná syrová zelenina není nic dobrého) Kvalitu používaných olejů v kuchyni oceníte velice rychle. Nehleďte na ceny. Oleje používejte mnohem menší množství, než jste zvyklí, stačí to.

Nebojte se vypadat chvíli za blázna v rodině, ostatní si rychle všimnou  jak se vám podezřele vyčistila pleť v obličeji, jak hubení zesílíte, tlustí zeštíhlíte.. Byl jsem jen kostra po pobytu v nemocnici a krásně jsem mamince zase narostl J. V případě přijímání této stravy máte více žádoucích vedlejších účinků  a objevíte funkce orgánů, o kterých jste neměli dříve páru. Po čase, Vaši blízcí dostanou chuť také se dobře najíst. Nemluvě o tom, jak Vám dopady dnešního stravování, každou chvíli někde v rodině dávají za pravdu. Každou chvíli někoho vezou, každou chvíli někde křupne žlučník, žaludek, slinivka, slezina, ledvina, cukrovka,.. je to na denním pořádku. Podle mnohých je to tak normální. Kdekomu se dnes hodí zdrogovaný pacient. Předejděte problémům pomocí skutečně zdravých potravin. Je to přirozená a nejlevnější cesta ke zdraví. Můžete mít štěstí jako já a při hledání alternativ léčby jakéhokoli onemocnění narazíte na mistry v dalších odvětvích. Zdravou výživu a životní styl ovšem, každý takový člověk vždycky doporučí.
 

Nakupovat nyní s 5% slevou


 


                                   žito

                                    dlouhozrnná rýže s prosem (jáhlami)